23 pilotů první třídy řešilo presbyopii speciální laserovou operací Presbyond. Jak dopadli?
Piloti první třídy musejí dobře zvažovat, jak budou řešit svou presbyopii (vetchozrakost), aby mohli stále zůstat ve vzduchu. Testy zraku jsou u nich jedny z nejpřísnějších a riskují, že přijdou o zdravotní certifikaci, pokud je po operaci opět nesplní.
Být pilotem dopravního letadla klade mimořádné nároky nejen na znalosti a dovednosti, ale také na zdravotní stav, včetně perfektního zraku. Zároveň ale s věkem přirozeně přichází tzv. presbyopie (vetchozrakost), která zhoršuje zaostřování na blízko a postupně i na palubní desku, se kterou se musí piloti první třídy vyrovnat tak, aby neohrozili své schopnosti létat.
Obsah článku:
- Jak ostrý zrak musí mít pilot dopravního letadla
- Srovnání vidění řidičů a pilotů 1. třídy
- Jak piloti riskují, když řeší oční vadu operací?
- Co ukázala vědecká studie operace pilotů metodou Presbyond
- Jak funguje Presbyond?
- Proč neexistuje univerzální a nejlepší způsob korekce presbyopie
Jak ostrý zrak musí mít pilot dopravního letadla
Všichni piloti musí pravidelně procházet důkladnými zdravotními prohlídkami včetně podrobného vyšetření zraku. Podle typu létání se piloti dělí do tří kategorií:
- 3. třída: soukromí piloti, piloti kluzáků, balonů apod.
- 2. třída: piloti v tzv. aerial work (nekomerční lety bez cestujících, výzkum, výcvik atd.)
- 1. třída: piloti dopravních letadel, aerolinek, vojenští piloti
Právě piloti 1. třídy musí splňovat ty nejnáročnější zdravotní kritéria, protože nesou odpovědnost za bezpečnost cestujících a posádky.
Požadavky na zrakovou ostrost pilotů 1. třídy jsou tak opravdu vysoké. Kromě toho, že jejich oční vada nesmí přesáhnout daný limit v počtu dioptrií, musejí prokázat s korekcí (brýlemi nebo čočkami) anebo bez ní:
- minimálně 70% (6/9) zrakovou ostrost na každém oku zvlášť
- minimálně 100% (6/6) a lepší při pohledu oběma očima
Řidiči versus piloti 1. třídy
Pokud se vám to nezdá až tak přísné, pojďme si to porovnat s požadavky na vidění pro získání běžného řidičského průkazu. Zraková ostrost s brýlemi nebo bez musí být minimálně:
- 50% (6/12) při pohledu oběma očima
- 60% (6/10) pokud máte funkční jen jedno oko
Pilot tak musí přečíst až o 4 řádky menší text ze vzdálenosti 6 metrů. To je o třetinu lepší zrak než požadovaný u řidičů na lepším oku. Navíc tuto ostrost musí pilot prokázat nejen do dálky, ale i na střední vzdálenost a blízko aby mohl pohodlně číst všechny přístrojové ukazatele, mapy a dokumenty.
Představte si, že byste text, který normálně čtete z 30 cm, museli přečíst stejně pohodlně z dvojnásobné vzdálenosti 60 cm.
Co piloti riskují, když řeší presbyopii nebo jinou oční vadu operací?
Jakmile piloti první třídy podstoupí jakoukoliv oční operaci, jejich certifikace zdravotní způsobilosti přestává platit. Okamžitě zůstávají na zemi, dokud neprojdou příslušnými očními testy.
Aby byl opět uznán za způsobilého létat, musí absolvovat mnohem důkladnější sérii testů. Zejména se zkoumá, jestli oční operace neměla negativní dopad na kvalitu vidění:
- Kontrastní citlivost – schopnost rozlišit detaily za zhoršených světelných podmínek
- Oslnění – jak moc pilota ruší světla v noci
- Rozptyl světla na sítnici – zda operace nezpůsobila nežádoucí optické efekty
- Stabilita korekce – zda se zrak po operaci dále nemění
Teprve když pilot projde úspěšně všemi testy, může se vrátit ke svému povolání. To zaručuje maximální bezpečnost pro něj i pro cestující.
Co ukázala vědecká studie operace presbyopie pilotů 1. třídy metodou Presbyond?
Celkem 23 dopravních a vojenských pilotů ve věku 42-65 let podstoupilo laserovou operaci Presbyond. Průměrný věk byl 55 let. Detailní vyšetření zraku proběhla před zákrokem a dále 1 den, 1 měsíc, 3 měsíce a 1 rok po něm. Sledovala se nejen zraková ostrost, ale i všechny výše zmíněné parametry – kontrastní citlivost, oslnění, rozptyl světla a stabilita.
Výsledek? Rok po operaci byla kvalita vidění bez jakékoliv korekce:
- 100% zraková ostrost (6/6) na dálku
- 52 % mělo ostrost vidění dokonce 120 % (6/3) nebo ještě lepší
- 100 % pilotů vidělo ostře na přístrojovou desku a navigaci
- 78 % přečetlo text o velikosti písma na příbalovém letáku a 100 % text jen o malý kousek větší
Žádné nežádoucí účinky ve smyslu snížení kvality vlivem zvýšeného oslnění, rozptylu světla nebo snížení kontrastní citlivosti se neprokázaly. Naopak, kontrastní citlivost se u většiny mírně zlepšila.
Díky tomu 100 % zúčastněných pilotů prošlo náročnými testy a získalo zpět zdravotní certifikaci 1. třídy, která jim umožnila vrátit se k létání.
Jak hodnotí rozhodnutí vyřešit presbyopii operací samotní piloti?
Pro posouzení subjektivních výsledků piloti vyplnili dotazník, ve kterém hodnotili funkční vidění před operací s brýlemi nebo čočkami a po ní.
Všichni piloti byli s výsledkem spokojeni a uvedli zlepšení funkčnosti svého zraku v porovnání s předchozí metodou korekce.
Jak funguje laserová korekce metodou Presbyond?
Presbyond je speciální typ laserové operace vyvinutý pro lidi po 40. roce věku, u nichž standardním laserovým zákrokem není možné obnovit vidění na všechny vzdálenosti.
Presbyond se plně přizpůsobuje každému pacientovi na míru na základě precizně změřených vstupních dat a parametrů.
Princip samotného zákroku spočívá v jemné modelaci povrchu rohovky pomocí excimerového laseru podle plně individualizovaného algoritmu. Vyspělá technologie společnosti Carl Zeiss dokáže ošetřit každé oko mírně odlišně tak, aby spolu poskytovaly ostré vidění na všechny potřebné vzdálenosti.
Zákrok je rychlý (trvá asi 10 minut), bezbolestný (provádí se po znecitlivění oka kapkami) a rehabilitace je velmi rychlá (okolo 24 hodin).
Presbyond je osvědčená a bezpečná metoda, která se provádí ve světě již přes 10 let a podstoupily ji desetitisíce spokojených klientů. Její efektivitu a bezpečnost určitě podtrhuje fakt, že je vhodnou volbou i pro piloty 1. třídy, u nichž dokáže splnit i jejich mimořádné nároky na vidění za všech podmínek.
Zdali by byla vhodná i pro vás a s čím musíte počítat, pokud se pro ni rozhodnete, se dočtete v článku „Laserová operace očí po padesátce? Jste vhodný kandidát na laserovou korekci metodou PRESBYOND?“
Presbyopii lze řešit několika způsoby a žádný není „univerzálně nejlepší“ pro všechny
Přestože laserová korekce presbyopie metodou Presbyond dosahuje skvělých výsledků, neznamená to automaticky, že je ideálním řešením pro každého, kterému je nad 40 let a projevuje se u něj presbyopie.
Žádná metoda, včetně multifokálních brýlí, kontaktních čoček nebo umělých trifokálních nitroočních čoček, se neobejde bez určitého kompromisu. Podle oční vady, životního stylu a vašich nároků na vidění je potřeba vybrat tu, která vám bude vyhovovat nejvíce. Neexistuje jedno univerzální a nejlepší řešení pro všechny.
PRESBYOND Laser Blended Vision LASIK in Commercial and Military Pilots Requiring Class 1 Medical Certification - Dan Z. Reinstein et al., Journal of Refractive Surgery, 2023;39(1):6–14
Vyhláška o stanovení zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel č. 277/2004 Sb.
Zdroj obrázků: Canva
Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu majitele autorských práv zakázáno.